Πληροφορίες

ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΣΥΡΟΥ

Στην έκθεση παρουσιάζονται εκκλησιαστικά αντικείμενα που ανήκουν στην Μητρόπολη της Σύρου όπως Αγιογραφίες, Επιτάφιοι, Ευαγγέλια, Σταυροί, Δισκοπότηρα και άλλα .

Επιτάφιος
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Ο επιτάφιος θρήνος χρησιμοποιείται σε περιφορά μετά την Αποκαθήλωση της Μεγάλης Παρασκευής και τοποθετείται μέσα σε ξυλόγλυπτο ή σφυρήλατο, μεταλλικό κουβούκλιο. Εξ' αυτού, και το κουβούκλιο λέγεται "Επιτάφιος". Ο συγκεκριμένος του 18ου αιώνας. Η βάση, το σώμα, η επίστεψη και ο τρουλλίσκος φέρουν γλυπτά γραμμικά και φυτικά διάκοσμο. Η επιφάνεια τοποθέτησης του Επιταφίου είναι ολόκληρη ζωγραφισμένη με άνθη. Σε κάθε πλευρά του τρουλλίσκου υπάρχει από μία εικόνα. Στην κορυφή του τρουλλίσκου προσαρμόζεται ξύλινος σταυρός (σώζεται). Όλος ο γλυπτός διάκοσμος είναι χρωματισμένος κυρίως με κόκκινο, πράσινο και χρυσό.

Σταυρός Αγιασμού
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι συνήθως μεταλλικός σταυρός, ο οποίος χρησιμοποιείται κυρίως στους αγιασμούς και στο ευχέλαιο. Σε αντίθεση με τον σταυρό ευλογίας, ο σταυρός του αγιασμού διαθέτει αποσπώμενη βάση, έτσι ώστε να στέκεται όρθιος πάνω στην Αγία Τράπεζα ή οποιοδήποτε άλλο τραπέζι. Ο συγκεκριμένος είναι από επίχρυσο ασήμι, ξύλο, ημιπολύτιμους λίθους. Έχει τεχνική συρματερού, σφυρήλατος, ξυλόγλυπτος - διάτρητος. Φέρει γεωμετρικός διάκοσμος στη βάση. Φυτικός διάκοσμος στο περίβλημα του σώματος, ημιπολύτιμοι λίθοι και κοράλλια. Στο εσωτερικό του σώματος ξυλόγλυπτες παραστάσεις: 1. στην α όψη: α) Ευαγγελισμός β) Ευαγγελιστής γ) Υπαπαντή δ) (στο κέντρο) Βάπτιση με ρωσική (;) επιγραφή: yyc“c (;) 2. στην β όψη: α) Ψηλάφηση των πληγών β) Ευαγγελιστής γ) Ευαγγελιστής δ) Ανάσταση ε) (στο κέντρο) Σταύρωση.

Σταυρός Ευλογίας
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μεταλλικός ή ξύλινος σταυρός, ο οποίος χρησιμοποιείται μόνο επισκόπους για της ευλογία των πιστών. Ο συγκεκριμένος είναι από άργυρο, ξύλο με ημιπολύτιμες πέτρες. Χρονολογείται από το 18ο αιώνα. Έχει τεχνική συρματερού. σφυρήλατος. ξυλόγλυπτος - διάτρητος. Φέρει Γεωμετρικός διάκοσμος στη βάση. Στο σώμα φυτικός διάκοσμος και κοράλλια. Στο εσωτερικό του σώματος ξυλόγλυπτες παραστάσεις: 1. στην α όψη: α) Ευαγγελιστής β) Μέγας Κωνσταντίνος γ) Αγία Ελένη δ) Ευαγγελιστής ε) (στο κέντρο) Σταύρωση με επιγραφή [Η ΣΤΑΥΡΩΣ]ιΣ ΤΟΥ Χ(ΡΙΣΤ)ΟΥ 2. στη β όψη: α) Ευαγγελιστής β) άγγελος γ) άγγελος δ) Ευαγγελιστής ε) (στο κέντρο) Βάπτιση με επιγραφή Η ΒΑΠΤΙΣΙΣ ΤΟΥ Χ(ΡΙΣΤ)ΟΥ

Σταυρός Αγιασμού
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι συνήθως μεταλλικός σταυρός, ο οποίος χρησιμοποιείται κυρίως στους αγιασμούς και στο ευχέλαιο. Σε αντίθεση με τον σταυρό ευλογίας, ο σταυρός του αγιασμού διαθέτει αποσπώμενη βάση, έτσι ώστε να στέκεται όρθιος πάνω στην Αγία Τράπεζα ή οποιοδήποτε άλλο τραπέζι. Ο συγκεκριμένος είναι σφυρήλατος και ξυλόγλυπτος. Φέρει γεωμετρικό διάκοσμο στη βάση, στο πόδι και στο σώμα. Φυτικός διάκοσμος στις ακτίνες και στα στολίδια στην άκρη των κεραιών. Στο εσωτερικό του σώματος ξυλόγλυπτες παραστάσεις: 1. στην α όψη: α) Ευαγγελιστής (;) β) Ευαγγελιστής (;)γ) Ευαγγελιστής (;) δ) (στο κέντρο) Βάπτιση 2. στη β όψη: α) Ευαγγελιστής (;) β)Ευαγγελιστής (;) γ) Ευαγγελιστής (;) δ) (στο κέντρο) Σταύρωση.

Μεγάλος Ρωσικός Σταυρός Λιτανείας
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Ο Σταυρός, με την παράσταση του Εσταυρωμένου. Όταν δεν χρησιμοποιείται σε λιτανείες και εισόδους, η θέση του είναι πίσω από την Αγία Τράπεζα. Ο συγκεκριμένος έχει αμφίπλευρη διακόσμηση. Στο κέντρο ξύλινες χρυσές ακτίνες. Στη μία όψη εικονίζεται ο Εσταυρωμένος (με επιγραφή MC XPC). Στην άνω κεραία υπάρχει ζωγραφιστό ειλητό (με επιγραφή C/. H /L / /.). Στην πίσω όψη εικονίζεται η Θεοτόκος όρθια, δεομένη με ρωσική επιγραφή.

Μεγάλος σταυρός τέμπλου
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Μεγάλος σταυρός τέμπλου που οι Οι απολήξεις και των τεσσάρων κεραιών είναι τρίλοβες. Στο κέντρο ζωγραφισμένος ο Εσταυρωμένος (με επιγραφή Ι[Η Σ Ο Υ ]Σ Χ [Ρ ΙΣ Τ Ο ]Σ . Η ΣΤΑ Υ Ρ Ω Σ ΙΣ Τ Ο Υ Χ Ρ ΙΣ Τ Ο Υ ).Στην απόληξη της άνω κεραίας υπάρχει εικόνα του Θεού με τριγωνικό φωτοστέφανο (και επιγραφή Ο ΑΝΑΡΧΟΣ ΠΑΤΗΡ ).Στην απόληξη της αριστερής κεραίας εικόνα της Θεοτόκου (με επιγραφή Μ [Η Τ Η ]Ρ Θ Ε Ο Υ ). Στην απόληξη της δεξιάς κεραίας εικόνα του Ιωάννου του Θεολόγου (με επιγραφή Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩ[ΑΝΝΗΣ] Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ). Τον σταυρό περιτρέχει απλό χρυσό πλαίσιο, χωρίς διάκοσμο.

Οκτάπλευρο Αναλόγιο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Αναλόγια ονομάζονται δύο συγκεκριμένα εκκλησιαστικά έπιπλα: Το ένα εκκλησιαστικό έπιπλο χρησιμεύει για την τοποθέτηση της εικόνας του αγίου που εορτάζεται τη συγκεκριμένη ημέρα και στήνεται στην είσοδο του ναού για την προσκύνηση του εικονίσματος από τους πιστούς. Το δεύτερο, το οποίο είναι και το γνωστότερο, αποτελείται από δύο μέρη: τον κορμό, όπου φυλάσσονται τα λειτουργικά βιβλία μέσα σε ερμάρια, και το «πυραμιδοειδές επίθεμα», στις επιφάνειες του οποίου τοποθετούνται ανοικτά τα βιβλία κατά τις ιερές ακολουθίες, ώστε να τα διαβάζουν οι ψάλτες. Σε κάθε χριστιανικό ναό υπάρχουν δύο τέτοια αναλόγια, ένα για τον κάθε χορό ψαλτών (τον δεξιό και τον αριστερό). Το συγκεκριμένο σε όλες τις πλευρές του (και η μικρή πόρτα) φέρουν γεωμετρικό και φυτικό διάκοσμο από φίλντισι και ταρταρούγα. Τα πόδια είναι γωνιακά. Στο κάτω μέρος, μεταξύ των ποδιών, σχηματίζονται καμάρες. Στη μία πλευρά κάθε αναλογίου χαραγμένο επάνω σε φίλντισι ομοίωμα ιστιοφόρου και επιγραφή f ΤΖΑ Ν Η Σ Σ Κ Α /Ρ Δ Α Ν Α Σ 1798.

Αναλόγιο πτυσσόμενο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Αναλόγια ονομάζονται δύο συγκεκριμένα εκκλησιαστικά έπιπλα: Το ένα εκκλησιαστικό έπιπλο χρησιμεύει για την τοποθέτηση της εικόνας του αγίου που εορτάζεται τη συγκεκριμένη ημέρα και στήνεται στην είσοδο του ναού για την προσκύνηση του εικονίσματος από τους πιστούς. Το δεύτερο, το οποίο είναι και το γνωστότερο, αποτελείται από δύο μέρη: τον κορμό, όπου φυλάσσονται τα λειτουργικά βιβλία μέσα σε ερμάρια, και το «πυραμιδοειδές επίθεμα», στις επιφάνειες του οποίου τοποθετούνται ανοικτά τα βιβλία κατά τις ιερές ακολουθίες, ώστε να τα διαβάζουν οι ψάλτες. Σε κάθε χριστιανικό ναό υπάρχουν δύο τέτοια αναλόγια, ένα για τον κάθε χορό ψαλτών (τον δεξιό και τον αριστερό). Το συγκεκριμένο στο κάτω μέρος των ποδιών απλός (γραμμικός και φυτικός) γλυπτός διάκοσμος. Πλουσιώτερος γλυπτός και διάτρητος, είναι ο διάκοσμος στο άνω μέρος των ποδιών: φυτικός, και στις τέσσερις άνω απολήξεις από μία κεφαλή δράκου. Στο κέντρο της πίσω οριζόντιας άνω πλευράς υπάρχει γλυπτή αχιβάδα. Όλος ο γλυπτός διάκοσμος χρωματίζεται με κόκκινο, πράσινο, μπλε και χρυσό χρώμα.

Τετράγωνο τραπέζι
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Αγία Τράπεζα ονομάζεται τετράγωνο οικοδομημένο τραπέζι, πάνω στο οποίο τελείται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και ονομάζεται και Ιερό Θυσιαστήριο. Η Αγία Τράπεζα βρίσκεται μέσα στο Ιερό Βήμα και έχει σχήμα τετράγωνο για να συμβολίσει τη μετάδοση του σώματος και του αίματος του Χριστού "πανταχού της οικουμένης". Το συγκεκριμένο έχει τέσσερα πόδια σε απομίμηση ποδιών ζώου. Κάθε πλευρά φέρει πλούσιο γλυπτό φυτικό διάκοσμο, ενώ στη μέση της υπάρχει από ένα κενό μετάλλιο. Στη μέση κάθε πλευράς αιωρείται μία ξύλινη μικρή φούντα. Η οριζόντια επιφάνεια δεν φέρει διάκοσμο, αλλά είναι χρωματισμένη με κόκκινο χρώμα. Όλος ο γλυπτός διάκοσμος είναι χρωματισμένος κυρίως με πράσινο, κόκκινο, μπλε και χρυσό χρώμα.

Φανάρι λιτανείας
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Οι φανοί (φανάρια) των εισόδων και λιτανειών δίνουν λαμπρότητα στις ιερές ακολουθίες, ενώ συμβολίζουν το φως του Χριστού, το οποίο διαλύει τα νοητά σκοτάδια των ανθρώπινων πλανών και ανοίγει τον δρόμο για την εν Χριστώ σωτηρία. Το συγκεκριμένο είναι ξύλινο με χρώμα χρυσό, πλούσιος ανάγλυφος φυτικός διάκοσμος στο σώμα και στο αποσπώμενο κοντάρι μεταφοράς, από ένας γρύπας σε κάθε γωνία στη βάση του σώματος και μεταξύ των παραθύρων, στην κορυφή διακοσμητική απόληξη και άνοιγμα για την έξοδο του καπνού.

Ξύλινο κουτί (παγκάρι)
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Πάγκος με διαμόρφωση κατάλληλη για τα εκκλησιαστικά έσοδα. Το συγκεκριμένο σε όλες τις εξωτερικές επιφάνειες χρωματισμένες με καφέ χρώμα, εκτός από τη βάση που είναι άβαφη, τα δύο πόδια (γαλάζια) και την πρόσοψη που φέρει ζωγραφικό διάκοσμο· ο διάκοσμός της περιλαμβάνει: απλό γαλάζιο πλαίσιο· χωρισμό ολόκληρης της επιφάνειας σε ρόμβους με ανάγλυφες-ζωγραφιστές τεμνόμενες γραμμές· στα σημεία τομής των γραμμών και στο κέντρο κάθε ρόμβου μικρά εξογκώματα από άγνωστη ουσία (ίσως χρώμα)· το εσωτερικό κάθε ρόμβου φέρει ανάγλυφες-ζωγραφιστές οριζόντιες γραμμές· στο κέντρο της πρόσοψης εικόνα του προφήτη Ηλία σε μετάλλιο, το οποίο χωρίζεται από την υπόλοιπη επιφάνεια με μικρά εξογκώματα ("σταγόνες", πιθανόν από χρώμα)· ο προφήτης Ηλίας εικονίζεται σε γαλάζιο βάθος να κρατά ειλητάριο* το φωτοστέφανό του με ανάγλυφες-ζωγραφιστές ακτίνες και μικρά εξογκώματα ("σταγόνες")· στην άνω οριζόντια επιφάνεια (κάλυμμα) διακρίνεται μόνον απλό ζωγραφιστό πλαίσιο γύρω από την εγκοπή· στις δύο κάθετες πλαϊνές επιφάνειες απλό ζωγραφιστό πλαίσιο και στο κέντρο σταυρός με ακτίνες· στην οπίσθια κάθετη επιφάνεια διακρίνονται ίχνη από εικόνα Θεοτόκου Βρεφοκρατούσας· τα δύο πόδια φέρουν γλυπτό διάκοσμο (απομίμηση ποδιού ζώου).

Μικρό κιβώτιο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Μικρό κιβώτιο στο οποίο στο κέντρο της άνω οριζόντιας επιφάνειας (κάλυμμα) ζωγραφιστός σταυρός σε μπλε βάθος και ένα κρινάνθεμο σε κάθε γωνία· οι τέσσερις κάθετες επιφάνειες σε μπλε χρώμα, χωρίς διάκοσμο· η βάση άβαφη, με ίχνη επικολλημένου χαρτιού· στο εσωτερικό όλες οι επιφάνειες σε πορτοκαλί χρώμα, εκτός από το κάλυμμα, όπου έχει ζωγραφισθεί εικόνα του αρχαγγέλου Μιχαήλ, ολόσωμου με σπαθί στο ένα χέρι και σαβανωμένο νεκρό στο άλλο· χρυσό βάθος, στο οποίο διακρίνεται θάλασσα.

Πατριαρχικό συνοδικό γράμμα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Πατριαρχικό συνοδικό γράμμα για επιβεβαίωση του σταυροπηγίου της Μ. Τουρλιανής. Περγαμηνή. ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ: Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιάκωβος και δέκα μητροπολίτες (σύνοδος). ΥΛΗ Περγαμηνή ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ Νοέμβριος 1617 (= 1687;). ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιάκωβος και δέκα μητροπολίτες (σύνοδος)

Συστατική επιστολή (<<Απανταχούσα>>)
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ Συστατική επιστολή («Απανταχούσα») για την περιοδεία του καθηγουμένου της Μ. Τουρλιανής Ιγνατίου με τη θαυματουργή εικόνα της μονής για ζητεία. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ. 75,5χ51,7 εκ. ΥΛΗ Χαρτί επικολλημένο σε δέρμα ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ Στο άνω περιθώριο αναφέρεται 1758-1775 ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ Καθηγούμενος της Μ. Τουρλιανής Ιγνάτιος ιερομόναχος Καλλιάρχης και οι συν εμοί αδελφοί

Ασπρόμαυρη λιθογραφία σε χαρτί
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Ασπρόμαυρη λιθογραφία σε χαρτί με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο με σκηνές από το βίο του. Η σκήτη της Μ. Ιβήρων Αγίου Όρους. ΥΛΗ Χαρτί ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ 19°ς αι. Ίσως στη Βενετία, με «συνδρομή» και έξοδα του ιερέα Παρθενίου και του μοναχού Παϊσίου από την Ζάκυνθο (οι πληροφορίες προέρχονται από σχετική επιγραφή στη βάση της εικόνας, που όμως δεν σώζεται στο αντίτυπο της Μ. Τουρλιανής). ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ α) Στο κεντρικό πλαίσιο ο Πρόδρομος, όρθιος σε τοπίο δίπλα στον ποταμό Ιορδάνη, ολόσωμος με πτερά, ευλογεί και κρατάει σταυρό, από τον οποίο κρέμεται ταινία. Επιγραφή: Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΑΠΤΙΣΤΙΣ, β) Επάνω από την εικόνα του Προδρόμου σε παραλληλόγραμμο πλαίσιο εικονίζεται το συμπόσιο του Ηρώδη με επιγραφή: Το συμπόσιον του Ηρώδου, γ) Κάτω από την εικόνα του Προδρόμου εικονίζεται η σκήτη της Μ. Ιβήρων με επιγραφή: Η Σκήτη του Προδρόμου επάνω του Ιβήρων. Αριστερά από την εικόνα του Προδρόμου (από πάνω προς τα κάτω) εικονίζονται, σε μικρά τετράγωνα πλαίσια, σκηνές από το βίο του Προδρόμου με τις εξής επιγραφές: α) Η σφαγή του Ζαχαρία, β) Ο Άγγελος Ευαγγελίζει τον Ζαχαρίαν, γ) Ο Ασπασμός της Ελισάβετ, δ) Η Γέννησις του Προδρόμου, ε) Η Ελισάβετ φεύγει εις την Έρημον, στ) Ο Άγγελος όπου πέρνει τον πρόδρομον εις την έρημον. Δεξιά από την εικόνα του Προδρόμου (από πάνω προς τα κάτω) εικονίζονται, επίσης σε μικρά τετράγωνα πλαίσια, άλλες έξι σκηνές με επιγραφές: α) Η εύρεσης του τιμίου Προδρόμου, β) Φωνή βοώντος εν τη ερήμω, γ) Η Βάπτισις του Χριστού, δ) Ίδε ο Αμνός του Θεού, ε) Ο Πρόδρομος ελέγχει τον Ηρώδην, στ) Η αποτομή του Προδρόμου.

Θεία Λειτουργία Ιωάννου Χρυσοστόμου, Μεγάλου Βασιλείου και Προηγιασμένων
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

ΥΛΗ Χαρτί, Χαρτόνι, Δέρμα, Μελάνια αιθάλης, Χρυσοτυπία

Ευαγγέλιο - Ευαγγελιστάριο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

ΥΛΗ: Χαρτί, Ύφασμα, Ξύλο, Τυπογραφικά, Μέταλλο ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 1803 ΤΥΠΟΓΡΑΦΟΣ: Νικόλαος Γλυκύς ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Βενετία

Πράξεις και Επιστολές των Αποστόλων
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

ΥΛΗ Χαρτί, Χαρτόνι, Ύφασμα, Τυπογραφικά, Μέταλλο ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 1836 ΤΥΠΟΓΡΑΦΟΣ Φραγκίσκος Ανδρεώλας ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Βενετία

Καινή Διαθήκη
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

ΥΛΗ Χαρτί, Χαρτόνι, Δέρμα, Ύφασμα, Τυπογραφικά, Μέταλλο ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ. 18ος αιώνας (1754) ΤΥΠΟΓΡΑΦΟΣ: Νικόλαος Σάρρος ΕΚΔΟΤΗΣ: Α. Βόρτολις ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Βενετία

Άγιον Ποτήριον
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι χρυσό ή ασημένιο ποτήρι, με γλυπτές παραστάσεις, στηρίζεται σε πλατιά βάση και χρησιμεύει για τη Θεία Κοινωνία. Μέσα σε αυτό αναμιγνύεται το κρασί με το νερό. Συμβολίζει το ποτήρι του Μυστικού Δείπνου. Το συγκεκριμένο είναι από επίχρυσο ασήμι, σμάλτο και ημιπολύτιμους λίθους. Χρονολογείται το 1830. Έχει κατασκευαστεί με τεχνική του φουσκωτού, σφυρήλατου και εγχάρακτου. Φέρει φυτικός διάκοσμος. Στο ανώτερο σημείο της βάσης τέσσερα τετράγωνα σμάλτα με οδοντωτό πλαίσιο, με τα πάθη του Χριστού: α) η άνοδος προς τον Γολγοθά β) η Ταφή γ) η προσευχή στον Κήπο των Ελαιών (;) δ) η φυλάκιση του Ιησού· και στις τέσσερις παραστάσεις επιγραφή: “bc. [c (= Ιησούς Χριστός). Στην κούπα τέσσερα μετάλλια (σώζονται τα τρία) με οδοντωτό πλαίσιο, στα οποία απεικονίζονται: α) Χριστός με επιγραφή: “bc. [hc (= Ιησούς Χριστός) β) ο Ιωάννης ο Πρόδρομος με επιγραφή: Tjfyy ghl (= Ιωάννης Πρόδρομος) γ) η Θεοτόκος με επιγραφή: Μ{ΗΤΗ)Ρ Θ(ΕΟ)Υ.

Αστερίσκος
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μικρό ασημένιο σκεύος, που αποτελείται από δύο κυρτά ελάσματα τα οποία είναι ενωμένα στη μέση και ανοίγουν σταυρωτά. Τοποθετούνται στον άγιο δίσκο, για να μην ακουμπά το κάλυμμα στον άρτο. Συμβολίζει το λαμπρό αστέρι, που οδήγησε τους τρεις μάγους στη Βηθλεέμ. Το συγκεκριμένο είναι κατασκευασμένο από επίχρυσο ασήμι, σμάλτο, ημιπολύτιμες πέτρες. Χρονολογείται από το 1830. Είναι εγχάρακτο. Φέρει ένα Χερουβείμ στην άκρη κάθε κεραίας. Φυτικός διάκοσμος. Στο κέντρο του αστερίσκου μετάλλιο από σμάλτο σε οδοντωτό πλαίσιο, στο οποίο απεικονίζεται μορφή (ο Θεός;) με τριγωνικό φωτοστέφανο και ρωσική επιγραφή.

Λαβίδα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι ένα κουτάλι, με το οποίο ο ιερέας κοινωνεί τους χριστιανούς. Τα πρώτα χριστιανικά χρόνια η κοινωνία γινόταν με τα δάκτυλα του ιερέα για αυτό και η ονομασία λαβίδα (τσιμπίδα). Το σκεύος εμφανίστηκε μετά τον 8ο αιώνα μ.Χ.. Λέγεται ό,τι συμβολίζει και τη λαβίδα με την οποία ο Αγγελιαφόρος του Χριστιανικού Θεού έλαβε άνθρακα από το επουράνιο θυσιαστήριο και ακούμπησε στα χείλη του προφήτη Ησαΐα για να καθαριστεί από τις αμαρτίες του. Το συγκεκριμένο είναι από άργυρο και χρονολογείται τον 19ο αιώνα.

Λειτουργική Λόγχη
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μικρή λόγχη, σαν μαχαιράκι, που στο πίσω μέρος τελειώνει σε σταυρό. Με τη λόγχη ο ιερέας κόβει τον άγιο άρτο κατά την προσκομιδή. Συμβολίζει τη λόγχη του Ρωμαίου, με την οποία κέντησε το πλευρό του Σταυρωμένου και βγήκε αίμα και ύδωρ. Το συγκεκριμένο είναι επίχρυσο με ασήμι στη λαβή. Έχει σίδηρος στην ακίδα (μύτη). Είναι εγχάρακτο με διάτρητο σταυρό. Φέρει λιτός γραμμικό διάκοσμο στη λαβή.

Μικρό Ποτήριο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μεταλλικό δοχείο, με το οποίο ο ιερέας ζεσταίνει το νερό, που ρίχνει στο άγιο ποτήρι την ώρα της λειτουργίας και συμβολίζει τη μεγάλη πίστη των χριστιανών. Το συγκεκριμένο είναι του 18ου αιώνα, αργυρό, σφυρήλατο και φουσκωτό. Φέρει φυτικό διάκοσμο.

Χειροδίκερο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Τα Χειροδίκερα αποτελούν χριστιανικά εκκλησιαστικά σκεύη που χρησιμοποιούνται στη λειτουργική. Αποτελούν σύνθετη λέξη από το χείρο και το δίκερο , που με τη σειρά τους προέρχονται από τον αριθμό των κεριών που φέρουν αυτά, "δύο+κεριά" και "τρία+κεριά" αντίστοιχα. Ο σχηματισμός των δυο κεριών συμβολίζει τη δυαδική φύση του Ιησού Χριστού, την ανθρώπινη και την θεϊκή. Ο σχηματισμός με τα τρία κεριά αφορά τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, δηλαδή τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Με αυτά ο επίσκοπος ευλογεί (σφραγίζει) το λαό κατά την αρχιερατική Θεία Λειτουργία ιστάμενος στο ανώτερο σημείο του σολέα, προ της Ωραίας Πύλης, όπου κρατώντας δια μεν της δεξιάς το τρικήριο, δια δε της αριστεράς το δικήριο υψώνει ευλαβώς αυτά, μετά το προτελευταίο Τρισάγιο ύμνο. Το συγκεκριμένο χρονολογείται από το 17ο αιώνα και είναι από αργυρό. Είναι σφυρήλατο και διάτρητο. Φέρει πλούσιο φυτικό διάκοσμο στους βραχίονες. Στην άκρη κάθε βραχίονα κεφαλή δράκου. Οι υποδοχές των κεριών σε μορφή στέμματος.

Χειροτρίκερο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Τα Χειροτρίκερα αποτελούν χριστιανικά εκκλησιαστικά σκεύη που χρησιμοποιούνται στη λειτουργική. Αποτελούν σύνθετη λέξη από το χείρο και το τρίκερο , που με τη σειρά τους προέρχονται από τον αριθμό των κεριών που φέρουν αυτά, "δύο+κεριά" και "τρία+κεριά" αντίστοιχα. Ο σχηματισμός των δυο κεριών συμβολίζει τη δυαδική φύση του Ιησού Χριστού, την ανθρώπινη και την θεϊκή. Ο σχηματισμός με τα τρία κεριά αφορά τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, δηλαδή τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Με αυτά ο επίσκοπος ευλογεί (σφραγίζει) το λαό κατά την αρχιερατική Θεία Λειτουργία ιστάμενος στο ανώτερο σημείο του σολέα, προ της Ωραίας Πύλης, όπου κρατώντας δια μεν της δεξιάς το τρικήριο, δια δε της αριστεράς το δικήριο υψώνει ευλαβώς αυτά, μετά το προτελευταίο Τρισάγιο ύμνο. Το συγκεκριμένο είναι του 18ου αιώνα από άργυρο και επίχρυσο το μεσαίο τμήμα. Είναι σφυρήλατο, εγχάρακτο, διάτρητο. Φέρει τρεις ολόσωμους αγγέλους, σε ακτινωτή διάταξη, που περιστρέφονται.

Εξαπτέρυγο πολυγωνικό
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μεταλλικά ή ξύλινα λάβαρα με παραστάσεις αγγελικών μορφών που ακτινοβολούν. Ανάμεσά τους βρίσκεται ο Σταυρός, με την παράσταση του Εσταυρωμένου. Όταν δεν χρησιμοποιούνται σε λιτανείες και εισόδους, η θέση τους είναι πίσω από την Αγία Τράπεζα. Το συγκεκριμένο έχει τεχνική φουσκωτού, σφυρήλατο και εγχάρακτο. Φέρει στην μια όψη κεντρικό μετάλλιο με παράσταση την Κοίμηση της Θεοτόκου. Περιμετρικό στεφάνι. Φυτικός διάκοσμος στον ρόμβο. Μορφές αγγέλων στις οκτώ γωνίες και σταυροί στις αντίστοιχες κορυφές εκτός αυτής της βάσης στην οποία στερεώνεται η λαβή. Στην δεύτερη όψη κεντρικό μετάλλιο με Σεραφείμ που κρατά στο ένα χέρι δισκοπότηρο και στο άλλο θυμιατό. Περιμετρικός διάκοσμος όπως ακριβώς στην πρώτη όψη.

Σταυρός Λιτανείας
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Χρησιμοποιείται σε λιτανείες και εισόδους, η θέση του είναι πίσω από την Αγία Τράπεζα. Ο συγκεκριμένος είναι αργυρός και χρονολογείται ανάμεσα στον 18ο - 19ο αιώνα.

Επιτραπέζιο Θυμιατό
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μεταλλικό δοχείο, σαν ποτήρι, με κάλυμμα κωνικού και ημισφαιρικού σχήματος, μέσα στο οποίο καίγεται το θυμίαμα (λιβάνι) και ο ιερέας θυμιατίζει μ' αυτό τα τίμια δώρα, τις εικόνες και τους πιστούς. Κρεμιέται με 3 αλυσίδες, που έχουν 4 κουδουνάκια η κάθε μια και συμβολίζουν τους 12 αποστόλους. Το θυμίαμα παριστάνει την προσευχή των πιστών, που ανεβαίνει προς τον Θεό. Το συγκεκριμένο είναι από χαλκό και χρονολογείται από τον 18ο με 19ο αιώνα. Έχει τεχνική σφυρήλατου και διάτρητου. Φέρει στο σώμα και στο δίσκο της βάσης εγχάρακτο φυτικό διάκοσμο.

Μυροδοχείο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Δοχείο, που περιέχει Άγιο Μύρο. Το συγκεκριμένο είναι από χαλκό του 1800 με τεχνική φουσκωτού και εγχάρακτο. Φέρει φυτικό διάκοσμο στη βάση.

Κηροπήγιο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Τα κηροπήγια είναι μεταλλικές βάσεις, που χρησιμεύουν στη στήριξη κηρίων ή λαμπάδων τόσο για φωτισμό όσο και εις ένδειξη ευλάβειας. Υπάρχουν πολλά είδη κηροπηγίων με περισσότερες από μια θέσεις για κεριά. Συνήθως υπάρχει ένα κηροπήγιο στην Προσκομιδή και δύο στην Αγία Τράπεζα. Το συγκεκριμένο είναι από χαλκό και είναι επάργυρο, χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα, σφυρήλατο και φέρει απλός γραμμικό διάκοσμο.

Δοχείο Αγιασμού
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι το δοχείο όπου τοποθετείται ο αγιασμός, και το μυροδοχείο σε σχήμα αχλαδιού με ψηλό λαιμό, με το οποίο γίνεται το ράντισμα. Με αυτό ραντίζει ο ιερέας τους πιστούς. Το συγκεκριμένο είναι από χαλκό του 19ου αιώνα με φουσκωτή τεχνική κατασκευασμένο και φέρει απλό φυτικό διάκοσμο, (ταινία) στο λαιμό,

Δισκάριο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μικρός στρογγυλός ασημένιος δίσκος, πάνω στον οποίο βάζει ο ιερέας τον άρτο κατά την τέλεση της Θείας Προθέσεως. Συμβολίζει τη φάτνη ή τον ουρανό. Με το Άγιο Ποτήριο αποτελούν το Δισκοπότηρο και σκεπάζονται με τον «αέρα». Το συγκεκριμένο είναι από χαλκό του 19ου αιώνα και φέρει δύο εγχάρακτους κύκλους εσωτερικά και εξωτερικά.

Αρτοφόριο
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι μεταλλικό, στο οποίο φυλάγεται ο Άγιος Άρτος εμβαπτισμένος στο Τίμιο Αίμα του Κυρίου, για τις έκτακτες ανάγκες των χριστιανών που δεν μπορούν να μεταβούν στον ναό. Εξάγεται τη Μεγάλη Πέμπτη και αποξηραίνεται για να διατηρηθεί, ενώ όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί υγραίνεται με κοινό οίνο, για να μαλακώσει. Αρτοφόριο λέγεται και το πρόσθετο κυτίο, στο οποίο αποθηκεύονται και φυλάσσονται τα Τίμια Δώρα από τη Λειτουργία της Κυριακής μέχρι την ημέρα, που θα χρησιμοποιηθούν για τη Θεία Λειτουργία των προηγιασμένων. Το Μεγάλο αρτοφόριο είναι τοποθετημένο πάνω στην Αγία Τράπεζα. Το συγκεκριμένο είναι από μπρούτζος και επίχρυσο ασήμι και χρονολογείται μεταξύ του 19ου και του 20ου αιώνα. Έχει τεχνική φουσκωτού στα πόδια, στη βάση, στους βλαστούς και στα Χερουβείμ, και σφυρήλατο στις μορφές της Θεοτόκου, των αγγέλων και του Εσταυρωμένου. Φέρει στα πόδια: φυτικός διάκοσμος. στη βάση: μονόπλευρες μορφές Θεοτόκου με αγγέλους εκατέρωθεν Εσταυρωμένου. στην κορυφή των ποδιών: στέμμα. Δύο μονόπλευρες μορφές γονατιστών αγγέλων στη μέση του ύψους των ποδιών, στις οποίες στηρίζονται, με σύρματα, δύο μορφές Χερουβείμ. Μεταξύ των τριών ποδιών: δύο λάμες σε σχήμα βλαστού.

Κολυμπήθρα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Είναι σκεύος με στήριγμα σε πλατιά βάση. Γεμίζει με νερό, με σκοπό να εμβαπτισθεί σε αυτό ένα νήπιο. Συμβολίζει τον Ιορδάνη ποταμό. Η συγκεκριμένη είναι χάλκινη και σιδερένια και χρονολογείται ανάμεσα στο 19ο με 20ο αιώνα.

Μανουάλι
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Μανουάλια λέγονται τα κηροπήγια, που διαθέτουν πολλές υποδοχές, για να ανάβουν οι πιστοί τα κεριά ή τις λαμπάδες τους κοντά σε προσκυνητάρια. Το συγκεκριμένο έχει μπρούτζινη επένδυση και σκελετό από σίδηρο. Είναι του 19ου αιώνα. Έχει τεχνική σφυρήλατου στο σκελετό και φουσκωτού στην επένδυση. Φέρει φυτικό διάκοσμο στην επένδυση της βάσης, του κορμού, της βάσης του δίσκου και στο χείλος του δίσκου.

Πάμφυλλο (φωτοστέφανο;)
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Φωτοστέφανο που διακοσμούσε εικόνα. Το συγκεκριμένο είναι αργυρό του 19ου αιώνα με τεχνική φουσκωτού. Φέρει φυτικό διάκοσμο.

Τάμα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Το πολύτιμο αντικείμενο, που αφιερώνεται μετά από την εκπλήρωση της επιθυμίας (ενίοτε και πριν). Το συγκεκριμένο αφιέρωμα (Τάμα) με ολόσωμη μορφή άνδρα είναι επίχρυσο του 20ου αιώνα με τεχνική φουσκωτού σε οκτάπλευρη πλάκα.

Δαχτυλίδι
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Ανδρικό δακτυλίδι (προφανώς σε χρήση αφιερώματος [τάμα]). Είναι από χρυσό με γκρίζο λίθο. Χρονολογείται τον 20ο αιώνα. Φέρει στον λίθο εγχάρακτη γυναικεία μορφή (Αθηνά;).

Κόσμημα λαιμού με αλυσίδα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Μικρό μετάλλιο, (προφανώς φυλακτό σε χρήση αφιερώματος [τάμα]). Είναι χρυσό και χρονολογείται τον 20ο αιώνα. Φέρει χαραγμένη η μορφή του Χριστού. Έχει κρίκος ανάρτησης και χρυσή αλυσίδα.

Καρφίτσα
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Καρφίτσα σε σχήμα δύο παράλληλων ράβδων με 8 μικρά διαμάντια ανάμεσά τους (προφανώς σε χρήση αφιερώματος - τάματος). Είναι από χρυσό και έχει διαμάντια. Χρονολογείται τον 20ο αιώνα.

Ιερατική πόρπη
image
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ

Η ζώνη με την ιερατική πόρπη φοριέται στη μέση του ιερωμένου για να συγκρατεί το στιχάριο και τα υπόλοιπα άμφια. Η συγκεκριμένη είναι κατασκευασμένη από αργυρό και επίχρυσο ασήμι (στο δέσιμο). Χαρτόνι και δέρμα; (βάση για το κέντημα). Είναι ανάγλυφη (στο δέσιμο) με κέντημα. Φέρει απλή ταινία στο δέσιμο. Έχει κεντητός φυτικό και γεωμετρικό διάκοσμο με ασημένια κλωστή, μικρά μαργαριτάρια και ημιπολύτιμους λίθους. Ίδιος διάκοσμος και στα δύο μέρη.